/home/greyhouse/ftp/szara_www
Aktualności
Konkurs Konkurs! 2017-06-28

 

czytaj więcej

Ogłaszamy VII edycję Konkursu Fundacji Grey House. Nabór zgłoszeń do 20 lipca! 2017-05-22

 Regulamin  

Celem Konkursu jest wyłonienie najciekawszych osobowości twórczych wśród artystów młodego pokolenia, wsparcie  działań artystycznych uczestników, a także  upowszechnienie idei promocji młodych talentów w środowisku artystycznym i biznesowym.

NAGRODA

1.     Nagrodę stanowią:

1)  Jednorazowe stypendium w wysokości 5 000,00 PLN  (słownie:  pięć  tysięcy złotych), na które składa się kwota 5.000, 00 (słownie: pięć tysięcy) złotych wraz z kwotą stanowiącą równowartość podatku należnego od stypendium. Należną kwotą podatku wraz z deklaracją podatkową według ustalonego wzoru przekaże do właściwego organu podatkowego Organizator. 

2)  wystawa indywidualna w Galerii Szara Kamienica w Krakowie

2.     Laureat otrzyma nagrodę pieniężną przelewem na wskazany rachunek bankowy w ciągu 30 dni od dnia przekazania Organizatorowi danych osobowych niezbędnych do przekazania Nagrody oraz dokonania rozliczeń podatkowych.

KONKURS

1.     Na konkurs można nadsyłać prace w następujących dziedzinach: 

1) Malarstwo

2) Grafika

3) Rzeźba

4) Fotografia

5) Nowe media (video, instalacje, sztuka cyfrowa, performance)

2.     W konkursie biorą udział studenci V roku kierunków artystycznych wyższych uczelni (bez limitu wieku) lub  absolwenci tychże kierunków, którzy w roku przyznania Nagrody nie ukończyli  30. roku życia.

3.     Konkurs składa się z 2 etapów:

1)    Etap I - na podstawie nadesłanych materiałów Jury wybiera 5 (pięcioro) uczestników II etapu konkursu, których prace prezentowane będą na wystawie konkursowej.

2)    Etap II - na podstawie oryginałów prac prezentowanych na wystawie konkursowej  Jury wybiera jednego Laureata Nagrody Głównej.

 

czytaj więcej

UFO VISUAL LAB już wkrótce w Szarej 2017-05-11

 

19.05 - 02.06.2017

wernisaż: 21.05.2017, 8pm
wtorek - piątek 13:00 - 18:00
 

Fresh From Poland x FotoBzik x Paper Beats Rock prezentują:

UFO VISUAL LAB

Kuratorzy i artyści połączyli siły, by przyjrzeć się ewolucji mitu i wizualnych reprezentacji UFO i życia pozaziemskiego w mediach oraz popkulturze.

Niezidentyfikowane Obiekty Latające oraz życie pozaziemskie są motywem, który regularnie pojawia się od wielu lat w kulturze, mediach i dyskursach naukowych. Zadajemy więc pytania: czemu ludzie chcą wierzyć? Jak to możliwe, że tak wielu z nas „wie” jak wygląda coś, czego istnienie nigdy nie zostało udowodnione? Czemu idea UFO bez przerwy inspiruje artystów do tworzenia powieści, filmów, dzieł sztuki?

 

 


 

 

Event UFO Visual Lab składa się z:


- Wystawy głównej, eksplorującej wizję 10 współczesnych twórców i kolektywów. Zaproszeni artyści to: Franek Ammer, Gosia Ćwiech, Artur Gołębiowski, Grupa TBX (Paweł Bagiński, Miłosz Cirocki, Wojtek Skrzypczyński), Kamil #2, Anna Kieblesz, Karol Liver, Michał Matejko, Kaja Rejczel Rata i Kasia Zolich;
- Laboratorium - części eksperymentalno-badawczej,
 z czytelnią, linią czasu i mapą myśli;
- Publikacji “Alternative Facts” - zina przygotowanego przez Katarzynę Zolich i Katarzyna Ewa Legendź z Paper Beats Rock;
#SHOWMEYOURUFO - wybranych prac przysłanych w ramach otwartego naboru (showmeyourufo.tumblr.com);
- “Wall of Evidence” - projektu kuratorskiego Iza Zdziebko i stowarzyszenia FotoBzik;
- “Disclosure” - projektu kuratorskiego Karola Livera - Prism Photo Magazine.

Dołącz do fascynujących badań historii mitu UFO i wizualnych reprezentacji latających spodków oraz życia pozaziemskiego w mediach i popkulturze. 

kurator: Grażyna Siedlecka
partnerzy: Galeria Szara Kamienica, @
Miesiąc Fotografii w Krakowie / Krakow Photomonth Festival
patroni medialni: doc! photo magazine, Prism Photo Magazine
showmeyourufo.tumblr.com
Szara Kamienica Gallery, Rynek Główny 6, 30-001 Krakow, Poland

 

 

Harmonogram wydarzeń towarzyszących do pobrania

www.szarakamienica.pl/public/picture/file/PROGRAM.doc

czytaj więcej

Przemek Branas znów w Szarej Kamienicy 2017-03-24

Laureat Nagrody Głównej w Konkursie FGH 2015

PRZEMYSŁAW BRANAS 

pokaże niebawem swoje najnowsze prace w murach galerii Szara Kamienica!

Na wystawę Wielki ch**j zapraszamy juz  w najbliższy piątek (31 marca) o godz. 19:00 

Kurator: Piotr Policht 
Zapraszamy!

Współpraca: 

Patronat medialny: 

 

 

czytaj więcej

Wernisaż 2017-02-26

 fot.: Grzegorz Mart 

   

 

czytaj więcej

Nieustalone położenie 2017-02-20

 

/public/picture/1nieustalone%20polozenie/Untitled-1_FB%20WYDARZENIE.png

 

Szymon Szewczyk

Nieustalone położenie

Kuratorka: Marta Lisok

Współpraca choreograficzna: Dominika Knapik

Wernisaż: 24.02, godz: 19:00

Patronat medialny: 


 

 

         

 Współpraca redakcyjna

Współpraca: 

http://www.szarakamienica.pl/public/picture/logo_FSW(1).jpg

Projektowane przez niego przedmioty zamazują granice deseni i wzorów. Szymon Szewczyk tasuje style, artefakty, wpływy, cytaty. Wyciska z nich soki i podaje widzowi gęsty ekstrakt, przynosząc idealnie oswojoną egzotykę. Znajdziemy tu fragmenty metaloplastyki rodem z ogródków działkowych imitujących solarne ornamenty ze zmyślonych rytuałów, okleiny w marmurek z Castoramy, które każdą powierzchnie przemieniają w monumentalny nagrobek czy zaskakująco lekkie geometryczne głazy. Formy na skraju zmysłowych geografii, scenografii do filmu fantasy albo dekoracji do opery, której akcja rozgrywa się w nieprzeniknionej dżungli. Obiekty te mogą być odczytywane jako wyraz fantazji o dalekich wyprawach, stworzonej przez kogoś kto nie lubi podróżować, przesłodzonym wyobrażeniem o egzotyce, w którym forma wierci się, przetapia samoistnie z jednego stanu w drugi, wiruje, rozdwaja i zwielokrotnia. 

Marząc o zaginionych cywilizacjach czekających na swoich badaczy, Szymon Szewczyk śledzi losy fałszywych podróżników, melancholijnych antropologów, naukowców szarlatanów. Poddaje w wątpliwość uporządkowaną wiedzę o świecie, tropi luki, w których fakty ustępują miejsca domysłom, fantazjom i przesądom. Nie przeszkadzają mu nieścisłości faktograficzne, splątana, podejrzana chronologia i pomyłki w nazwach. 

 

Wierzy, że nic tak nie leczy melancholii jak przeglądanie atlasów. W takim ujęciu kartografia może być rodzajem literatury, a oglądanie map uzdrawiającym substytutem podróżowania. Precyzyjne odwzorowanie plam symbolizujących lasy czy pustynie, poziomic wyznaczających głębiny i wysokości górskich stoków, geometrii południków i równoleżników zastępuje doświadczenie realnej przestrzeni. Najciekawsze okazują się miejsca położone na skraju mapy, albo te których nazwy leżały dokładnie na linii jej składania i od ciągłego otwierania zatarły się, stając się zupełnie nieczytelne. Bez językowych dookreśleń, które kolonizowały przestrzeń, ich status jest niepewny i mglisty, tak jakby istniały tylko w połowie, przywołując odstraszające zdanie: „hinc sunt dracones” (tu są smoki), pojawiające się na prastarych mapach. Dokładnie tam gdzie kartografowie stawali bezradni wobec nieznanego i w obliczu białej plamy zwracali w stronę wyobraźni.

 

Marta Lisok

czytaj więcej

Przerwa świąteczna 2016-12-21

Galeria Szara Kamienica będzie nieczynna w dn. 23-26 XII 2016 oraz 1 I 2017.

Zapraszamy na wystawę "KA-MU-FLAŻ" w pozostałe dni; wystawa trwa do 5 I 2017.

czytaj więcej

Dokumentacja wystawy KA-MU-FLAŻ 2016-12-08

 

 

czytaj więcej

Kamil Kukla laureatem Nagrody Fundacji Grey House 2016-12-03

Z radością informujemy, że laureatem tegorocznej  Nagrody Fundacji Grey House w 6. edycji Konkursu FGH na najciekawszą osobowość artystyczną roku został KAMIL KUKLA - absolwent krakowskiej ASP. Nazwisko zwycięzcy  poznaliśmy na otwarciu wystawy  tegorocznych finalistów (Michaliny Bigaj, Bartka Buczka, Maćka Cholewy i Ewy Sadowskiej)  3 grudnia.

Jury w składzie: Krystyna Axmann (prezes Fundacji), Zuzana Jakalová (Meet Factory w Pradze), Ewa Łączyńska-Widz (BWA Tarnów), Agata Smoczyńska - Le Guern (galeria Le Guern, Warszawa), Stanisław Ruksza (Kronika w Bytomiu) i Adam Budak (National Gallery w Pradze) tak uzasadniało swój werdykt podczas sobotniego wernisazu: 

"Jury jest pod wrażeniem wszystkich zaprezentowanych na wystawie prac (...) Jednakże po burzliwych obradach jury stwierdziło, iż jedna pozycja artystyczna w kontekście pięciu pozostałych jest najbardziej dojrzała zarówno pod względem języka formalnego, jak i narracji. Ten język jest wyjątkowy. W pewnym sensie enigmatyczny i w tym kontekście dobrze koresponduje z tematem wystawy, czyli kamuflażem. Z jednej strony w malarstwie Kamila Kukli można znaleźć echa malarstwa amerykańskiego końca lat osiemdziesiątych, z drugiej - pewien element abstrakcyjnego neoekspresjonizmu i malarstwa gestu. Kamil uprawia swego rodzaju genre antymartwej natury w stanie ekstatycznym. To, co przedstawia w swoich poetyckich obrazach, aczkolwiek nieprzedstawialne, emanuje do wymiaru postapokaliptycznej hipernatury nieokreślonej przyszłości, wprowadzając widza w świat magicznego realizmu, który jest krajobrazem organicznym, zarazem bardzo korporalnym, niesłychanie cielesnym i zmysłowym, wywołując nieomal efekt halucynogenny"

Zwycięzca otrzymuje od Fundacji  jednorazowe stypendium w wysokości 5 tysięcy złotych oraz możliwość zorganizowania wystawy indywidualnej w Szarej Kamienicy w Krakowie. Dodatkowo czeskie centrum sztuki współczesnej Meet Factory  ufundowało laureatowi   6-tygodniową rezydencję artystyczną w Pradze, a portal branżowy NUMARTE - pakiet reklam do wystawy indywidualnej o wartości 1800 złotych. 

Prace Kamila Kukli oraz 4 pozostałych finalistów oglądać można w galerii Szara Kamienica w Krakowie (Rynek Główny 6) do 5 stycznia 2017 roku 

Wystawa KA-MU-FLAŻ

Kuratorzy: Piotr Sikora i Katarzyna Wincenciak

 

czytaj więcej

KA-MU-FLAŻ Sztuka której nie widać 2016-11-25

Wystawa finalistów Konkursu Fundacji Grey House

Artyści: Michalina Bigaj, Bartek Buczek, Maciej Cholewa, Kamil Kukla, Ewa Sadowska

 

Otwarcie i ogłoszenie wyników: 3.12.2016, godz. 19:00

Wystawa: 4.12.2016 – 5.01.2017

Kuratorzy: Piotr Sikora i Katarzyna Wincenciak

 

KA-MU-FLAŻ

 

Sztuka której nie widać. Oczywiście nie znaczy to wcale, że jej nie ma! Technika mimikry czy w tym wypadku kamufla- żu jest o tyle skuteczna, o ile pozwala przenikać wielorakie przestrzenie, nisze i okoliczności. Sztuka w swojej hybrydycznej naturze powinna przecież być ponad podziałami, środowiskami, dziedzinami i porządkami. Powinna pojawiać się i znikać, zarazem trzymając się na dystans od historii niesławnych szat ce- sarza. Kluczową postacią jest w tym wypadku figura autora, który bądź pomoże w procesie interpretacji, bądź z radością dziecka rzuci w tłum hasło: To jest sztuka!? Nie widać.

Tegoroczna wystawa finalistów nagrody Fundacji Grey House rozciąga się na osi dwóch pojęć: artysta vs spo- łeczeństwo i natura vs kultu- ra. Ułożenie ich w antagonistycznym zestawieniu będzie pomocne w analizie nie tylko sztuki prezentowanej na wystawie, ale przede wszystkim postaci stojącej za nią autorki/autora: sztafażu, czarnego charakteru, obserwatora realnego i nadrealnego, trickstera. Oto artysta, a społeczeństwo? Wiadomo. Społeczeństwo jest niemiłe.

 

 

czytaj więcej

1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | następna »